Privacy
Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming ingegaan, een privacywet die geldt in heel Europa. Dankzij de AVG is de bescherming van persoonsgegevens in alle landen van de Europese Unie op dezelfde manier geregeld.
Ook scholen verzamelen persoonsgegevens. Binnen de AVG worden school en bestuur gezien als ‘verwerkersverantwoordelijke’. Dat betekent dat de school bepaalt waarom de school de persoonsgegevens verzamelt, hoe dat gebeurt en hoe deze worden verwerkt. Schakelt de school een partij in die namens de school iets met persoonsgegevens doet, dan moeten daarover afspraken gemaakt worden in een verwerkersovereenkomst, die op bestuursniveau wordt afgesloten. Dat geldt b.v. o.a. voor Basispoort (digitale leermiddelengebruik), ESIS (leerlingadministratiesysteem) en Cito (leerlingvolgsysteem). Een lijst van leveranciers en bedrijven die persoonsgegevens verwerken en waarmee verwerkersovereenkomsten zijn afgesloten wordt op bestuursniveau up to date gehouden en is ter inzage bij de directie. Het model verwerkersovereenkomst, dat in gebruik is maakt deel uit van het Convenant Digitale Onderwijsmiddelen en Privacy 3.0 (maart 2018), een initiatief van o.a. de PO- en de VO-Raad.
In schooljaar 2018-2019 is overgegaan naar nummervoorziening voor de leerlingen. Daarbij krijgen de leerlingen een nummer voor het gebruik van digitale leermiddelen, dat niet meer herleidbaar zal zijn tot de naam van de leerling.
Uiteraard heeft de invoering van de AVG gevolgen voor de wijze waarop de school van u gegevens omtrent uw zoon/dochter opvraagt en in sommige gevallen incidenteel uw toestemming nodig heeft.
Wij moeten duidelijk zijn:
- in het doel, waarvoor wij de gegevens opvragen,
- in de grondslag waarop de gegevens worden verwerkt
- in de beperking van de hoeveelheid en het soort gegevens dat wij verwerken
- in de verantwoording naar betrokkenen over het gebruik van hun persoonsgegevens
- in de juistheid en actualiteit van de te verwerken persoonsgegegevens.
Voor u verandert er in die zin meer dat wij u soms meer moeten vragen, b.v. om uw toestemming voor het gebruik van beeldmateriaal (foto’s en film). Wij moeten dat jaarlijks doen en soms incidenteel om uw uitdrukkelijke toestemming vragen. Tevens moeten wij als school en stichting met iedereen, die uw gegevens verwerkt, ook b.v. met externe partijen (b.v. uitgeverijen, adviseurs) een verwerkersovereenkomst sluiten, zodat we verzekerd zijn van een juiste wijze van omgaan met gegevens. Daarnaast zijn er verplichte regels voor het al of niet bewaren van uw gegevens.
Voor u als ouders/verzorgers betekent dit dat, als het gaat over het gebruik van uw gegevens, u het recht heeft:
- op inzage in persoonsgegevens die wij van u en uw kind(eren) verwerken
- persoonsgegevens te wijzigen of aan te vullen
- om bezwaar te maken tegen gegevensverwerking
Binnen de stichting wordt gewerkt met een handboek voor alle privacyregels. U wordt regelmatig op de hoogte gehouden. Mocht u vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met de directie van de school of met de functionaris gegevensbescherming van de Laurentius Stichting via tel. 015-2511440.