Lesplaats voor kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid en daarnaast een andere diagnose: HB dubbelbijzonder/HB twice exceptional (HB2E)
Inleiding
Op SBO Laurentius zijn we vier jaar geleden een groep gestart voor kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid met daarnaast een diagnose als ASS, ADHD, dyslexie, dyscalculie e.d. Soms zijn de diagnoses niet voldoende vast te stellen vanwege de wederzijdse invloed van HB en de diagnose. Veel kinderen die bij ons komen, hebben een onderbroken schoolgang achter de rug of komen vanuit een thuiszittende situatie en laten weerstand zien op onderwijs.
Voltijds onderwijs. Bij ons kunnen de leerlingen oefenen om opnieuw in een schoolse en sociale setting te functioneren. In een groep van tien kinderen en dagelijks twee leerkrachten. Wij bieden voltijds onderwijs met aanpassingen mbt de belastbaarheid van de kinderen. Dat betekent dat we de basis doelen van rekenen, taal en spelling aanbieden via een individueel toegesneden aanbod. Ook bieden wij groepsbreed verdiepende doelen aan op het gebied van WO.
Traumasensitief. Omdat de kinderen opnieuw vertrouwen moeten krijgen in zichzelf en vaak binnen hun schoolloopbaan trauma hebben opgelopen, is onze eerste insteek het welbevinden en het zelfvertrouwen. Beide zijn voorwaarden voor het leren en omdat veel van onze kinderen hierin belemmeringen hebben opgebouwd, nemen we tijd en geven we veel energie aan het ontwikkelen ervan.
Tegengestelde onderwijsbehoeften
Het is noodzakelijk dat onderwijs en zorg hand in hand gaan en dat maatwerk wordt geboden. We hebben hierin oog voor de dualiteiten die binnen onze kinderen spelen. Onderwijsbehoeften die vallen binnen de kenmerken van hoogbegaafdheid worden op vele manieren belemmerd door de onderwijsbehoeften die vallen binnen de andere diagnoses. Dit levert soms frustratie op bij de kinderen. We kijken naar het volledige kind. Het mag er zijn, wetende dat de belemmeringen die een diagnose met zich meebrengt niet verdwijnen en dat de potentie (en de verwachtingen) vanuit de kenmerken van hoogbegaafdheid mogelijk niet kunnen worden behaald. We proberen de kinderen in hun kracht te zetten door ze te laten groeien in hun talent en ze te leren omgaan met hun beperking, vanuit verwachtingen die bij ze passen.
Doelen
Omdat we als SBO school voltijds onderwijs bieden aan onze kinderen, streven we naar een uitstroom naar voortgezet onderwijs waarbij in bijna alle gevallen voortgezet speciaal onderwijs nodig blijkt. Ook hierin streven we naar maatwerk. Naast cognitieve doelen bieden we aandacht aan levenslessen zoals het accepteren dat iets nieuws leren tijd, energie (en durf!) kost of dat een boodschap beter overkomt als je het vriendelijk zegt. Daarnaast bieden we de kinderen gereedschappen om te leren zoals het
(durven/willen) starten aan een taak, maar ook het omgaan met uitgestelde aandacht. Deze levenslessen en gereedschappen zijn van groot belang om op een positieve manier naar jezelf en de ander te kijken en om later op een positieve manier in de maatschappij te kunnen bewegen.
Samenstelling van de groep. In onze groep zitten op dit moment kinderen vanaf groep 6 tot en met 8. Wij werken met een belangstellingslijst. Er wordt vanuit PPO Delflanden onderzoek gedaan naar de toelaatbaarheid, dwz of de leerling passend is bij deze vorm van onderwijs. Daarnaast wordt er vanuit SBO Laurentius door de zorgcoördinator HB2E onderzoek gedaan naar de plaatsbaarheid in de groep, dwz of de leerling past binnen de samenstelling van de groep.
Contact
Mocht u interesse hebben voor onze groep mail dan naar edenheld@laurentiusschool.nl of neem contact op met PPO Delflanden.