Missie en visie
Missie en visie ‘Gespecialiseerd en passend onderwijs bieden, zodat elk kind tot zelfinzicht en leren komt.’
Dat is de missie van de Laurentiusschool. Om deze missie te behalen hebben we een visie gevormd, die onderverdeeld is in vijf pijlers:
We doen dit samen
Als team geven wij inhoud aan gespecialiseerd onderwijs. We verbreden en verdiepen de vakinhoudelijke lessen om zo alle leerlingen aan te spreken. Wij werken samen met een netwerk van interne en externe specialisten. Hiermee vergroten wij de ondersteuning die we aan leerlingen en ouders kunnen bieden. Met de samenwerkingspartners bundelen we onze expertises en werken we aan een toekomstbestendig expertisecentrum.
We bieden ruimte aan talent
Als school bieden we ruimte aan ieder kind om zijn of haar talent te ontdekken en te ontwikkelen. Daarbij ligt de nadruk op groei, eigenheid, toekomstgericht, eigenaarschap en plezier. Wij zoeken de ruimte op en geven leerlingen de ruimte om hun talenten te ontwikkelen. Ieder die van betekenis kan zijn voor de ontwikkeling van onze leerlingen mag meedoen.
We leren op de manier die past met de ondersteuning die nodig is
De leerkracht probeert aan te sluiten bij de ondersteuningsvraag van de leerling door de instructies en eventueel het werk aan te passen. Iedere leerling krijgt onderwijs dat past bij zijn of haar behoeften. Daarnaast wordt er door het team en het netwerk van interne en externe specialisten een veilige leeromgeving gecreëerd, waar iedereen zich welkom voelt en de mogelijkheid ontstaat om tot leren te komen. Leerlingen leren daarbij niet alleen op verstandelijk gebied, maar ontwikkelen ook meerdere vaardigheden door de praktijkopdrachten die worden aangeboden.
We dragen bij aan een positieve, veilige en gestructureerde omgeving
Op de Laurentiusschool dragen we bij aan een positieve, veilige en gestructureerde omgeving. We bieden duidelijkheid en voorspelbaarheid door regels en routines. Ieder kind wordt gezien en gerespecteerd in zijn eigenheid. Wij creëren veiligheid door de verbinding aan te gaan met het kind en zijn omgeving. Als school kiezen we ervoor om te werken met de PAD-methode. Deze methode is ontwikkeld om de sociaal emotionele ontwikkeling te stimuleren en draagt bij aan de veiligheid binnen school. De twee hoofddoelen van deze methode zijn:
- Leerlingen krijgen inzicht in de manier waarop hun emoties invloed hebben op hun eigen functioneren. Daardoor worden ze vaardiger in het omgaan met anderen.
- Het bevorderen van onderwijskundige en opvoedkundige processen in de groep.
We zijn verantwoordelijk voor onszelf, de ander en de omgeving
Leerlingen leren zelf verantwoording te nemen voor de dingen die ze doen. Doordat de PAD-methode in lessen aangeboden wordt, wordt er door de hele school gewerkt aan een veilig schoolklimaat. Dit heeft betrekking op de 3 schoolregels en het eigen leerproces van de leerlingen. Ze ontwikkelen hun leerproces door middel van "leren leren" strategieën. De daarbij horende activiteiten zijn een integraal onderdeel van alle lessen. Gerichte activiteiten leren de leerlingen bepaalde vaardigheden aan bij het zelfstandig werken, samenwerken, leren terugkijken hoe het gegaan is en omgaan met emoties
De units
De groepen op de Laurentiusschool zijn samengesteld in de units: Aarde, Vuur, Water en Lucht. Deze elementen vormen de basis van onze planeet. Deze elementen zijn nodig om iets te laten groeien en staan symbool voor het groeiproces van de kinderen.
Unit Aarde | |
Groep 1/2: | Aarde |
Unit Vuur | |
Groep 3: | Vlinder |
Groep 4: | Vlieg |
Groep 4: | Vogel |
Unit Water | |
Groep 5: | Zeepaard |
Groep 5/6: | Schildpad |
Groep 6: | Dolfijn |
Groep 6: | Otter |
Groep 6/7: | Octopus |
Groep 7: | Walvis |
Groep 7/8: | Orka |
Unit Lucht | |
Groep 8: | Ster |
Groep 8: | Maan |
HB | |
Groep: | Draak |
Ieder jaar wordt opnieuw bekeken hoeveel groepen er in de verschillende units komen. Dit heeft te maken met het leerlingaantal op school. Bij het indelen van de kinderen wordt er gekeken naar de onderlinge sociale relaties.