Onderwijs
Met plezier leren. Dat is het doel van iedere leerkracht. Door leuke en aantrekkelijke lessen te geven, zijn de kinderen gemotiveerder om te leren en gaat het leren makkelijker. Daarnaast is structuur van belang. De leerling en leerkracht moeten van elkaar weten wat hij of zij kan verwachten tijdens de les.
Instructie
De lessen worden in alle groepen gegeven volgens het effectieve instructie model (EDI). Dit geeft duidelijkheid en routine door de hele school. Het lesdoel staat centraal. Vanuit dit lesdoel doet de leerkracht een strategie voor, oefenen de leerlingen met de leerkracht en daarna met elkaar. Vervolgens gaan de leerlingen zelf aan de slag. Als afsluiting bekijken we of het lesdoel behaald is.
Samenwerken
Samenwerken is goed voor de sociale vorming en om het lesdoel te bereiken. In de onderbouw werken de kinderen in hoeken waar lesdoelen centraal staan. Richting de bovenbouw worden de hoeken veelal ingericht met leerzame spellen en al dan niet gecombineerd met de weektaak.
Vrijheid in gebondenheid
Vanaf de onderbouw werken de kinderen met een dagtaak. Hierop staat het werk wat de kinderen die dag zelfstandig moeten doen. De leerkracht begeleidt en geeft keuzevrijheid als een leerling dat aankan. In de bovenbouw wordt dit een weektaak.
Zelfstandigheid en eigenaarschap
De Laurentiusschool stimuleert de zelfstandigheid van kinderen. Het is belangrijk dat de kinderen de verantwoordelijkheid voelen voor hun eigen leerproces en leren terugkijken hoe het gegaan is.