Logopedie
Op aanvraag van de leerkracht en/of de intern begeleider worden (nieuw geplaatste) leerlingen op onze school door de logopedist gescreend. De leerling wordt geobserveerd en onderzocht op logopedische problemen. Wanneer de logopedist een probleem signaleert, kan de leerling worden ingedeeld voor logopedische behandeling.
De problemen die de logopedisten op onze school behandelen, nemen de laatste jaren steeds verder toe en nemen dus ook meer tijd in beslag. Het aantal uren logopedie binnen de school is beperkt. Niet alle problemen kunnen daardoor door de logopediste (individueel) behandeld worden.
De problemen die wel door de logopediste worden behandeld liggen op het gebied van:
- Taalontwikkeling (o.a. taalbegrip, zinsbouw en woordenschat);
- Taalgebruik (o.a. verwoorden en woordvindingsproblemen);
- Auditieve vaardigheden (o.a. geheugen, ‘hakken en plakken’ en rijmen);
- Articulatie.
Voor de leerling met logopedie wordt een individueel begeleidingsplan opgesteld. Dit plan wordt ondertekend door de ouders. Zij krijgen hiervan een kopie. Het plan wordt in januari / juni geëvalueerd en eventueel bijgesteld.
Waar mogelijk wordt de leerling 1 of 2 keer per week uit de klas gehaald voor logopedie. Soms worden de leerlingen ook in kleine groepjes begeleid. Daarnaast is de logopediste betrokken bij de ondersteuning van de leerkracht in de klas.
Let op: Omdat logopedie een paramedisch beroep is, moeten wij vooraf door een handtekening uw toestemming hebben voor screening en behandeling. Dit formulier ondertekent u bij inschrijving.