Klachtenregeling
Volgens de Wet op het primair onderwijs moeten ouders en leerlingen klachten kunnen indienen over gedragingen en beslissingen of het nalaten daarvan van het bevoegd gezag en het personeel. Naast ouders en leerlingen kan eenieder die deel uitmaakt van de schoolgemeenschap klachten indienen. Het klachtrecht heeft een belangrijke signaalfunctie met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs. Door de klachtenregeling ontvangen het bevoegd gezag en de school signalen, die hen kunnen ondersteunen bij het verbeteren van het onderwijs en de goede gang van zaken op school.
De klachtenregeling is alleen van toepassing als men met zijn klacht niet ergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan men een beroep doen op de klachtenregeling.
De contactpersoon van de school is het eerste aanspreekpunt bij klachten en verwijst de klager naar de juiste persoon of instantie of naar de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon gaat na of een oplossing kan worden bereikt en gaat na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij het bestuur of de Landelijke Klachtencommissie en begeleidt de klager zo nodig in deze procedure. Ook kan de vertrouwenspersoon indien nodig verwijzen naar andere instanties. Contact- en vertrouwenspersoon hebben geheimhoudingsplicht.
Is een klacht ingediend bij het bestuur dan wordt deze afgehandeld door het college van bestuur, of door iemand namens hen. Na het indienen van een klacht bij de Landelijke Klachtencommissie kan de commissie besluiten tot het terugsturen van de klacht naar het bestuur. Ook kan de commissie besluiten tot een mediationtraject tussen klager en aangeklaagde. Als de klacht door de commissie wordt afgehandeld volgt een hoorzitting waarbij beide partijen in aanwezigheid van elkaar worden gehoord en volgt een advies m.b.t. de gegrondheid van de klacht en volgen eventuele aanbevelingen over te treffen maatregelen.
De Landelijke Klachtencommissie hanteert een eigen regelement. Dit is te vinden op www.onderwijsgeschillen.nl. De contactgegevens van de Landelijke Klachtencommissie zijn: Geschillencommissie voor het Bijzonder Onderwijs (GCBO),Postbus 394, 3440 AJ Woerden, 070-3861697, info@gcbo.nl, www.gcbo.nl